Yta och innehåll i Polisens informationskampanjer
DOI:
https://doi.org/10.15626/hn.20214602Abstract
Förtroendet för Polisen har ökat de senaste åren, trots att ett flertal problem kopplat till polisens sätt att bedriva sin verksamhet fått stor uppmärksamhet i media. Det finns flera faktorer som pekar på att Polismyndighetens sätt att kommunicera varit gynnsam för tilliten till organisationen, men att olika förhållanden inte presenterats på ett rättvisande sätt. Istället har Polisen framställts på ett mer positivt sätt jämfört med hur verksamheten i realiteten fungerar. Det är avgörande att det finns en stor tillit till polisen i ett samhälle, och det finns andra faktorer som kan motivera Polismyndighetens sätt att kommunicera, men valt förhållningssätt riskerar att göra att förändringsbehov undertrycks och att tilliten på lång sikt riskerar att urholkas. I denna artikel beskrivs och problematiseras Polismyndighetens sätt att kommunicera.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
© respektive författare. Det är tillåtet att kopiera och använda material ur HumaNetten för forskningsändamål om källan anges. För övriga ändamål kontakta respektive artikelförfattare.