Yta och innehåll i Polisens informationskampanjer

Författare

  • Stefan Holgersson Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.15626/hn.20214602

Abstract

Förtroendet för Polisen har ökat de senaste åren, trots att ett flertal problem kopplat till polisens sätt att bedriva sin verksamhet fått stor uppmärksamhet i media. Det finns flera faktorer som pekar på att Polismyndighetens sätt att kommunicera varit gynnsam för tilliten till organisa­tionen, men att olika förhållanden inte presenterats på ett rättvisande sätt. Istället har Polisen framställts på ett mer positivt sätt jämfört med hur verksamheten i realiteten fungerar. Det är avgörande att det finns en stor tillit till polisen i ett samhälle, och det finns andra faktorer som kan motivera Polismyndighetens sätt att kommunicera, men valt förhållningssätt riskerar att göra att förändringsbehov undertrycks och att tilliten på lång sikt riskerar att urholkas. I denna artikel beskrivs och problematiseras Polismyndighetens sätt att kommunicera.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2021-06-16

Nummer

Sektion

Refereegranskade artiklar