https://open.lnu.se/index.php/hn/issue/feedHumaNetten2025-06-18T16:27:42+02:00Hans Hägerdalhans.hagerdal@lnu.seOpen Journal Systems<p>HumaNetten startade 1997 och är en humanistisk och kulturvetenskaplig tidskrift som idag ges ut av Fakulteten för konst och humaniora vid Linnéuniversitetet. HumaNetten utkommer med två nummer per år (vår och höst). Huvudspråket är svenska, men artiklar på andra språk kan förekomma.</p>https://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4744Inledning2025-06-18T12:45:52+02:00Helene Ehriandermattias.rieloff@lnu.seAngela Marx Åbergmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Helene Ehriander, Angela Marx Åberghttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4745Vägskäl. Om möjliga framtider i noveller för unga läsare*2025-06-18T12:48:54+02:00Jonas Asklundmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Jonas Asklundhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4746Barnboken och klimatångesten. Ekokritiska och litteraturdidaktiska perspektiv på undergångsskildringar i Om dagen tar slut, Slutet och Kometjakten*2025-06-18T12:52:58+02:00Gustav Borsgårdmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Gustav Borsgårdhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4747Ligger framtiden bakom oss? Några litteraturdidaktiska spår att följa från 614 elevers läsning av romanen Kriget om källan*2025-06-18T13:47:55+02:00Olle Nordbergmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Olle Nordberghttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4748Framtidens svensklärare och ekokritiska perspektiv på klimatfiktion*2025-06-18T13:51:35+02:00Ann-Sofie Perssonmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Ann-Sofie Perssonhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4749Lyrikundervisning för dagens studenter och morgondagens elever. Transmedialt berättande och litteraturdidaktiska repertoarer*2025-06-18T14:40:25+02:00Anette Svenssonmattias.rieloff@lnu.seJenny Malmqvistmattias.rieloff@lnu.seBo Hellgrenmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Anette Svensson, Jenny Malmqvist, Bo Hellgrenhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4750Litteraturdidaktik i samtiden för framtiden. Svenskämnets komplexa uppdrag*2025-06-18T14:46:14+02:00Anette Svenssonmattias.rieloff@lnu.seStina-Karin Skillermarkmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Anette Svensson, Stina-Karin Skillermarkhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4751Omläsning av äldre dramatik på gymnasiet. En pilotstudie*2025-06-18T14:52:32+02:00Anna Nordenstammattias.rieloff@lnu.seKarin Sjölandermattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Anna Nordenstam, Karin Sjölanderhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4752Affektiv analys. Muntlig grupptentamen i litteraturdidaktiska ämneslärarkurser inom engelskämnet*2025-06-18T14:57:58+02:00Anna Thybergmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Anna Thyberghttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4763Medverkande i HumaNetten nummer 54 våren 20252025-06-18T15:41:30+02:00Hans Hägerdalmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Hans Hägerdalhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4761Recension av Peter Idling Fröberg, Röda khmererna2025-06-18T15:34:19+02:00Hans Hägerdalmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Hans Hägerdalhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4760Profeten – ett exempel på en litteraturteoribaserad undervisningsmodell2025-06-18T15:28:25+02:00Lusia Maurermattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Lusia Maurerhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4755A Reckoning with Specters in John Banville’s Frames Trilogy*2025-06-18T15:04:36+02:00Astrid Isacmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Astrid Isachttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4756Lärares och elevers arbete med den textlösa bilderboken Migrants i ett skriftspråkligt undervisningsparadigm*2025-06-18T15:09:41+02:00Robert Walldénmattias.rieloff@lnu.seChrysogonus Siddha Malilangmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Robert Walldén, Chrysogonus Siddha Malilanghttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4757Kraftfull kunskap och epistemisk kvalitet när svenska som andraspråk samläses med svenska i årskurs 6*2025-06-18T15:15:35+02:00Anna Lindholmmattias.rieloff@lnu.seAnna Winlundmattias.rieloff@lnu.seRobert Walldénmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Anna Lindholm, Anna Winlund, Robert Walldénhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4758Feriearbetande ungdomars uppfattning om högläsning på fritidshem*2025-06-18T15:21:42+02:00Helén Egerhagmattias.rieloff@lnu.seHeidi Seleniusmattias.rieloff@lnu.seLinda Fälthmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Helén Egerhag, Heidi Selenius, Linda Fälthhttps://open.lnu.se/index.php/hn/article/view/4743Redaktören har ordet2025-06-18T10:54:48+02:00Hans Hägerdalmattias.rieloff@lnu.se2025-06-18T00:00:00+02:00Copyright (c) 2025 Hans Hägerdal