Surveyjournalen https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen <p>Surveyjournalen publicerar samhällsvetenskapliga working papers om forskning baserad på surveydata efter redaktionell granskning. De publicerade artiklarna omsluter en multidisciplinär agenda såsom statsvetenskap, massmedia och kommunikationsvetenskap, sociologi, utbildningsvetenskap, ekonomi, psykologi, socialt arbete och andra samhällsvetenskapliga ämnen. Surveyjournalen välkomnar samarbete mellan och bidrag med intresse för flera samhällsvetenskapliga discipliner. Surveyjournalens samtliga publikationer är allmänt tillgängliga enligt principen om open access. Åren 2014-2016 skedde publicering av artiklar (dock ej tekniska rapporter) efter peer review, därefter sker publicering efter redaktionell granskning. </p> sv-SE <p>Surveyjournalen tillämpar omedelbar Open Access enligt principen att ett fritt tillgängliggörande av forskning gynnar en global kunskapsspridning. Upphovsrätten för artiklar i Surveyjournalen behålls av författaren/-arna , med publiceringsrätt beviljad till Surveyjournalen. Artiklar i Surveyjournalen är fria att använda, under förutsättning att de refereras korrekt, i forskning och utbildning samt av icke-kommersiella aktörer. För mer information se <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0">Creative common licens CC BY-NC 4.0</a><br><br></p> magnus.hagevi@lnu.se (Magnus Hagevi) surveyjournalen@lnu.se (Surveyjournalen) Tue, 08 Aug 2023 00:00:00 +0200 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Gästredaktörernas förord: Uppfattningar om skolan https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4001 Johanna Jormfeldt, Tobias Bromander Copyright (c) 2023 Johanna Jormfeldt, Tobias Bromander http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4001 Tue, 08 Aug 2023 00:00:00 +0200 Makten över argumenten: Om skolan i maktutredningen och 2020 års skolundersökning https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4002 Ninni Wahlström Copyright (c) 2023 Ninni Wahlström http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4002 Tue, 08 Aug 2023 00:00:00 +0200 Ska familjen eller skolan bära ansvaret för barns demokratiska värderingar? https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4003 Jonna Arenlind Copyright (c) 2023 Jonna Arenlind http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4003 Tue, 08 Aug 2023 00:00:00 +0200 Åsikt om religiösa friskolor: Betydelsen av religion och politisk ideologi https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4004 Magnus Hagevi Copyright (c) 2023 Magnus Hagevi http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4004 Tue, 08 Aug 2023 00:00:00 +0200 Dilemman i skolans demokratiuppdrag https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4005 Tobias Bromander, Johanna Jormfeldt Copyright (c) 2023 Tobias Bromander, Johanna Jormfeldt http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://open.lnu.se/index.php/surveyjournalen/article/view/4005 Tue, 08 Aug 2023 00:00:00 +0200