Om

Nu är det åter dags att samla forskare och forskningsintresserade för att dela forskning och diskutera aktuella frågor om den sociala barnavården. Under de två dagarna kommer vi få ta del av föreläsningar av inbjudna gäster samt möjlighet att presentera och ta del av aktuell forskning i parallella seminarier.

Dag 1 kommer ägnas åt temat ”Den politiserade barnavården”. De senaste åren har den sociala barnavården (återigen) hamnat i det politiska blickfånget. De rådande diskussionerna kan innebära omfattande förändringar för den sociala barnavårdens praktik men också för forskningen och för forskarens roll.

Dag 2 ramas in av de två pågående forskningsprogram som leds vid Stockholms universitet (Barnets färd genom den sociala barnavården) och vid Linnéuniversitetet (Connected Children – ett partnerskap för en kunskapsbaserad och innovativ prevention).