Programteori i sociala insatser för barn
Nyckelord:
Programteori, interventionerAbstract
Programteori är ett begrepp som används inom forskning som syftar till utvärdering av insatser. Det handlar om att förstå de komponenter som insatsen bygger på och hur de motiveras. I amerikansk interventionsforskning beskriver man att programteori utvecklas av forskare, i samverkan med praktiker och brukare för att skapa forskningsbaserade interventioner. Interventionerna testas sedan genom pilotprojekt och justeringar i flera steg innan interventionen genomförs så att effekterna av den kan mätas. En hel del studier av programteori går däremot en annan väg där man utgår från redan pågående praktik och ser till vilka komponenter som ingår och vilka grundantagande som insatsen bygger på.
Genom sina grunder i att studera de grundläggande komponenterna i insatser har programteori många paralleller till andra teoretiska begrepp. Där finns till exempel tydliga likheter med begrepp som kognitiva kartor och institutionella logiker, som förekommer i nyinstitutionell organisationsteori. I denna presentation är det just det som betecknas programteori som är i fokus, även om det finns studier av liknande slag som utgår från andra begrepp.
I Sverige har programteori använts i forskning om pedagogiska och sociala insatser för barn. I ett projekt om socialtjänstens insatser kontaktperson och kontaktfamilj avser vi själva att arbeta programteoretiskt. Inför det arbetet gör vi en överblick över hur programteori använts i forskning om barn i Sverige. Överblicken bygger på litteraturstudier av rapporterad forskning som sökts via traditionella databaser, men också i bredare sökningar eftersom en hel del studier på området presenterats i rapportform. Här har vi behövt arbeta med både allmänna internetsökningar och snöbollsmetod, genom referenslistor i de texter vi funnit.
Endast elva studier baserade på programteori finns rapporterade i forskningsdatabasen SWECRIS för perioden sedan 2011. Av dessa rör endast två projekt insatser för barn, där det ena projektet är vårt eget. Av övriga nio projekt rör tre utbildning, två arbetsmarknadsinsatser, två rör integrationsprojekt, ett insatser för äldre och ett handlar om den sociala tillsynens programteori, om granskning av socialtjänsten. I vidare sökningar finner man däremot flera andra studier och texter som är relevanta för den sociala barnavården, och både artiklar och rapporter om hur olika praktiker som rör barn studerats.
I denna presentation vill vi ge en överblick över hur programteori använts i studier om insatser för barn i Sverige. Presentationen inleds kort med en generell överblick av programteori och utgår sedan från tre centrala frågor:
- Vilka grunder har den programteori som används i Sverige för att studera sociala insatser för barn? Dvs. hur tydlig roll spelar programteorin, vilka källor och modell används osv.
- Hur och i vilka sammanhang har sådana studier genomförts? I det ingår också frågor om studierna har använts för att forma insatser, eller för att utvärdera insatser och vilka som har medverkat i användningen eller utforskandet av programteori.
- Vilka centrala komponenter har framkommit i studierna