Delaktighetspraktiker

##submission.downloads##

Författare

  • Kristina Edman Malmö universitet
  • Anna W Gustafsson Lunds universitet
  • Carin B Cuadra Malmö universitet

Nyckelord:

barns delaktighet, delaktighetspraktiker

Abstract

Bakgrund och syfte: Eftersom barns delaktighet korrelerar med såväl positiva som negativa konsekvenser är det angeläget med en god förståelse för de praktiker som underlättar delaktigheten, så att socialarbetare kan använda praktikerna med större precision och medvetenhet. Vi ville därför ta reda på hur socialarbetare stödjer barns delaktighet i mellanmänskliga möten.

Metod: Materialet bestod av 16 naturligt förekommande audiovisuella inspelningar av autentiska barn- och familjeterapier på socialtjänstens öppenvårdsmottagningar och inom barn- och ungdomspsykiatrin, samt 24 så kallade stimulated recall-intervjuer med barn och socialarbetare i inspelningarna. Under intervjuerna lokaliserade deltagarna 367 sekvenser i inspelningarna där de menade att barnen var (eller inte var) delaktiga. Vi analyserade materialet med hjälp av Constructivist Grounded Theory.

Resultat: Analysen genererade ett dynamiskt ramverk bestående av fyra samverkande delaktighetspraktiker: 1) tidshantera, 2) relevantgöra, 3) intensitetsreglera och 4) inklusionsfrämja.

Genom att skildra processer som stödjer barns delaktighet, bidrar studien också med en dynamisk dimension: Ju mer relevant ett samtalsämne är, desto viktigare är det att reglera samtalets intensitet, så att barnet inte överväldigas och sluter sig. Men hur relevant ett samtalsämne än görs, kan barnet ändå inte processa samtalet om det inte anpassas efter barnets behov och förmågor. Barnet måste dessutom ges utrymme att vara delaktigt; hur relevant och vältajmad en fråga än är, kommer barnet kanske ändå inte vilja delta i samtalet om det inte också ges utrymme att vara delaktigt på sina villkor. Alternativt deltar barnet med obehag, och pratar trots att pratandet upplevs alltför utlämnande.

Implikationer: Studiens resultat behöver integreras med socialarbetares kompetens och anpassas efter varje barns unika situation, behov och sätt att vara på. Min förhoppning är att ramverket kan fungera som en motpol till en ofta förekommande detaljstyrning och överstanda

##submission.downloads##

Publicerad

2024-09-16

Nummer

Sektion

15. Att skapa och förstå barns delaktighet