Upptäckarpraktikerna, vad och hur identifieras barn?

##submission.downloads##

Författare

  • Jimmy Fungmark Linnéuniversitetet

Nyckelord:

Tidigt upptäckt, Tidiga insatser, Praktiknära forskning

Abstract

I ljuset av ett ökat fokus på tidiga och samordnade insatser för barn och unga pågår flera utvecklingsarbeten med ambitionen att öka möjligheterna att erbjuda stöd till barn och förbättra samverkan mellan välfärdsorganisationer. Många av dessa initiativ har hämtat inspiration från den skotska nationella barnpolicyn Getting it right for every child (GIRFEC) (se t.ex. Anderberg, Forkby & Thelin 2020). Utvecklingsinitiativ som hämtat inspiration från GIRFEC kan betraktas som strävanden att reformera välfärdsarbetet med barn och unga, utifrån intentioner om att i ett tidigare skede uppmärksamma barn som riskerar en ogynnsam utveckling och öka möjligheterna för att få till stånd tidiga insatser (Thelin, Enell & Forkby 2021).

Ambitioner om att i ett tidigare skede uppmärksamma barn som riskerar någon form av ogynnsam utveckling aktualiserar vad som kan beskrivas som tidigt upptäckt. Tidig upptäckt handlar om att i ett så tidigt skede som möjligt identifiera barn som bedöms riskera en ogynnsam utveckling för att tidiga insatser ska kunna sättas in. I min avhandling studerar jag hur upptäcktsprocesser av barn som bedöms riskera en ogynnsam utveckling formas genom olika aktörer inom ramen för ett GIRFEC-inspirerat arbetssätt. Dessa aktörer utgörs av barn, föräldrar och professionella, men också artefakter som bedömningsstöd (jfr Latour 1992). I studien använder jag etnografiska metoder för att följa elevhälsans arbete och ta del av vilka barn de bedömer riskerar någon form av ogynnsam utveckling och hur dessa bedömningar görs utifrån förändrade arbetssätt.

Genom att följa elevhälsans arbete är det möjligt att ta del av vilka barn olika professionella och professioner bedömer riskerar en ogynnsam utveckling, hur de förhåller sig till och bedömer föräldrars förmåga samt hur artefakter som bedömningsstöd och anmälningsskyldigheten påverkar bedömningar. I studien ämnar jag även observera möten som professionella har med barn och föräldrar utifrån bedömningar om oro samt komplettera dessa observationer med intervjuer med barn och föräldrar. I presentationen kommer jag presentera iakttagelser och reflektioner utifrån pågående empiriinsamling. Presentationen är en del av forskningsprogrammet Connected Children som kombinerar forskning och praktik med syftet att utveckla tidiga och samordnade insatser för barn och unga.

##submission.downloads##

Publicerad

2024-09-16

Nummer

Sektion

16. Connected Children: tidig identifikation och intervention