Reguladetri - räknesättet som räddar de av mina elever som tror att de aldrig kommer att lära sig matematik
Abstract
Målet med aktiviteten är att ge elever som tror att de aldrig kommer att lära sig matematik en möjlighet klara skolmatematiken.
Jag har under de senaste åren läst och undervisat om Reguladetri. Jag ser att den mekaniska räkningen, som ofta resulterar i rätt svar, hjälper många elever att vilja lära sig mer matematik och framförallt att bli godkända i ämnet. Regeln är mekanisk men genom att visa eleverna den matematiken som ligger bakom får eleverna ett verktyg som följer dem livet ut. Ett vanligt förekommande kommentar från före detta elever som besöker oss igen är "av allt matematik vi lärde oss i skolan är Reguladetri det jag använder mest idag".
Reguladetri, det femte räknesättet, gylleneregeln eller regeln om tre är en äldre räknemetod som använts i Kina och Asien i flera än 3000 år. Metoden bygger på proportionalitet och går ut på att med hjälp av tre kända storheter beräkna den fjärde okända.
I presentationen, som passar personal som undervisar från åk 4 i grundskolan till ma 4 på gymnasiet, beskriver jag hur vi använder reguladetrin med elever som har speciellt svårt i matematik. I passet löser uppgifter tillsammans och deltagarna får med sig arbetsmaterial som de kan använda direkt med sina elever.
Reguladetri används för att räkna uppgifter som handlar om procent, skala, omvandla enheter, tid, valuta, pengar, recept, grader, radianer, m.m. Framför allt är reguladetri ett verktyg som hjälper eleverna att räkna rätt!
Resultat av undervisningsinsatsen: 100% godkända elever i matematik.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Cecilia Christiansen
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.