Tal i bråkform – en forskningsstudie i matematik

##submission.downloads##

Författare

  • Cecilia Björkhammer Linköpings universitet

Abstract

Tal i bråkform kan upplevas som svårt, både av lärare som skall undervisa och av elever som ska lära. Det man vet genom tidigare forskning är att en god förståelse av tal i bråkform har betydelse för senare akademisk framgång i matematik, framför allt inom området algebra. Studien avsåg att undersöka effekterna av en två veckor lång intervention med fokus på en konceptuell förståelse av tal i bråkform. Interventionen genomfördes i helklass. I studien ingick 120 elever i årskurs 5, varav 64 elever ingick i experimentgrupp och 56 elever ingick i kontroll­grupp. Interventionen bestod av en lektionsserie om 7 lektioner där strukturerad undervisning (explicit instruktion), fokus på undervisning av bråk som ett tal och användning av tallinjen i undervisningen var centrala delar. Resultat och praktiska implikationer presenteras och diskuteras.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2024-10-22