Att utföra eller uppfylla? Pedagogiska dilemman i lärares erfarenheter av åtgärdsgarantin för tidig taluppfattning
Abstract
År 2019 infördes den så kallade åtgärdsgarantin i svenska skolor för att tidigt identifiera och stödja elevers läs- och skrivutveckling samt taluppfattning i årskurs f-3. I min studie har jag specifikt fokuserat på lärares erfarenheter av arbete med identifiering och stödinsatser avseende taluppfattning under höstterminen i årskurs 1. Jag har intervjuat 14 lärare i årskurs 1 om deras erfarenheter av arbetet till följd av Åtgärdsgarantin gällande identifiering och stödinsatser.
En slutsats är att lärare utifrån sina tidigare erfarenheter, övertygelser och målsättningar erfar nya pedagogiska dilemman som uppstår i den pågående arbetssituationen till följd av Åtgärdsgarantin. Dessa dilemman kan leda till att elever med bristande taluppfattning identifieras men ändå inte ges det stöd de har rätt till. Som följd av detta är det relevant att fundera vidare över, och diskutera om det är möjligt att reformen inte leder till de förändringar som beskrivs vara Åtgärdsgarantins mål.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Kristin Westerholm
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.