Inledande bedömning (kartläggning) och undervisning av nyanlända elever
Abstract
På mottagningsenheten Adjunkten sker den obligatoriska inledande bedömningen, utifrån Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers numeracitet. Syftet med kartläggningen är att skapa förutsättningar för mottagande skolor att forma undervisningen efter elevens styrkor och förmågor. Parallellt med kartläggningen pågår en introduktion och undervisning i ämnet matematik. Vårt projekt hade som syfte att utveckla matematikundervisning och kartläggning för nyanlända elever på mottagningsenheten Adjunkten.
Projektet inkluderade tre ben som kompletterar varandra och utvecklas parallellt:
- Första benet är utveckling av inledande bedömning och kartläggning i numeracitet.
- Andra benet är utveckling av undervisning/introduktion i ämnet matematik utifrån elevernas prestation i kartläggning.
- Tredje benet är skapande av begreppslistan på olika språk för de yngre åldrarna som kan vara till hjälp för både elever och undervisande pedagoger.
Vi ser en fördel med att våra elever går åtta veckor hos oss och det är bra tid att få en introduktion i ämnet matematik. De som undervisar i matematik baserar sin undervisning mycket på ord och begrepp och grundläggande kunskaper inom tidsuppfattning. Vi bedriver språkutvecklande arbetssätt i undervisning i matematik och så fort vi upptäcker elever som ligger i lägre nivå enligt Skolverkets bedömningsunderlag och är i behov av grundläggande taluppfattning, sätter vi in insatser. Vi inkluderar föräldrar att stötta sina barn på modersmålet/skolspråket och bygger parallellt med svenskan. Vi vill gärna berätta mer konkret om vårt arbete.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Jelena Vasic
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.