Textuppgifter i matematik: Språkliga och matematiska utmaningar
Abstract
I detta bidrag utforskas hur textuppgifter i matematik ställer krav på både matematisk och språklig förmåga. Målet med studien är att undersöka hur elever och lärare hanterar textuppgifter i F-3-klassrum där många elever har ett annat modersmål.
Studien bygger på observationer av lärarnas arbetssätt och strategier för att stödja eleverna. Lärarna använde olika metoder, inklusive att konkretisera antalen, dela upp uppgifter, upprepa information och ställa frågor. Dessa stödstrategier visade sig vara effektiva i vissa fall, men det fanns även situationer där stödet var otillräckligt för att hjälpa eleverna att lösa uppgifterna.
Resultaten indikerar vikten av att undervisa med precision om ordens innebörd, vilket är avgörande för att eleverna ska utveckla en djupare förståelse och därmed förbättra sin förmåga att lösa textuppgifter. Slutligen reflekterar vi över betydelsen av dessa insikter för undervisningen för denna elevgrupp.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Cecilia Sveider , Åsa Elwér
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.