Arbetslivspedagogik och det gränslösa lärandet: En transaktionell analys
Abstract
I det postindustriella arbetslivet framträder tendensen att tidigare yttre regleringar av arbetet övergår till individers inre reglering vilket aktualiserar nya kompetensbehov och krav, främst i så kallade gränslösa arbeten. Kognitiv, kommunikativ, kollektiv och existentiell handlingskompetens beskrivs framträda som centrala i sammanhanget. Inom ramen för en transaktionell ansats övervägs hur dessa kompetensdimensioner sammanhänger ömsesidigt och ansatsen diskuteras i termer av hälsa, handlings- och utvecklingsutrymme. Sammantaget tycks arbetslivets strukturförändringar aktualisera krav på en metakognitiv nivå och i artikeln övervägs vad som karakteriserar en sådan handlingskompetens och förändringar av transformativ karaktär i en sådan riktning. Slutligen görs jämförelser med andra arbetslivspedagogiska tankelinjer och övervägs ansatsens disciplinära och teoretiska »position».Statistik
Laddar statistik...
Publicerad
2011-04-14
Nummer
Sektion
Artiklar