Valfrihet och konkurrens: Utvecklingstendenser inom gymnasieutbildningen

Författare

  • Stefan Lund

Abstract

Syftet med den här artikeln är att diskutera de utvecklingstendenser som tagit form inom gymnasieutbildningen i samband med kommunaliseringen, friskoleetableringen och elevers ökade valfrihet inom en lokal utbildningsmarknad. Ett särskilt intresse riktas mot den diskursiva dynamik som skapas i samband med att gymnasieskolorna börjar profilera sig med syftet att informera och locka till sig elever. Analysen genomförs i tre steg. Inledningsvis ger artikeln en bild av den stu-derade utbildningsmarknadens lokala förutsättningar. I ett andra steg tolkas gymnasieskolornas olika profilerings- och informationsstrategier. Denna tolkning baseras på gymnasieskolornas hemsidor, de informations- och reklamfoldrar som delas ut till eleverna samt på observationer av skolledares och lärares presentationer av gymnasieskolornas utbildningsutbud vid så kallade »Öppet hus»-dagar. Kategoriseringarna utgör tolkningsunderlag för artikelns avslutning, där två olika programtexter på en kommunal gymnasieskola analyseras. Resultaten pekar på att det skapats praktiker inom gymnasieutbildningen, där saklig och objektiv information sammanblandas med annonsering och reklam.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2007-04-14

Nummer

Sektion

Artiklar