Forskningen om specialpedagogik: Landvinningar och utvecklingsvägar

Författare

  • Claes Nilholm

Abstract

I artikeln diskuteras de fyra frågor som ställdes i inbjudan. Begreppet landvinningar diskuteras och problematiseras. Vidare används en undersökning av McLeskey (2004) av de viktigaste landvinningarna inom området för att problematisera dels landvinningars beständighet och dels landvinningars förhållande till mer generella förändringar i tidsanda och andra utomvetenskapliga förändringar. Resonemanget illusteras av två »landvinningar» inom läsforskningen: upptäckten av fonologiskt processande och RTI (respons to instruction) som diagnosticeringsredskap för lässvårigheter. Olika utvecklingsvägar för forskningen diskuteras utifrån om forskningen fokuserar situationen för olika »problemgrupper», integrations/inkluderingsfrågor eller deltagarperspektiv. Betydelsen av forskning om forskning lyfts fram liksom vikten av en större integration av den forskning som görs. I artikeln argumenteras för att det finns en risk att det sker en överproduktion av forskning där projekt i för liten utsträckning relateras till andra relevanta undersökningar.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-04-14

Nummer

Sektion

Artiklar