Om ramfaktorteorin och historisk förändring: Noteringar utifrån en läroplanshistorisk studie

Författare

  • Agneta Linné

Abstract

Här diskuteras den bärkraft ett ramfaktorteoretiskt tänkande kan ha som redskap i en analys av historisk förändring. Diskussionen utgår från ett konkret exempel: min läroplanshistoriska undersökning "Moralen, barnet eller vetenskapen? En studie av tradition och förändring i lärarutbildningen". Jag gör ett återbesök i det perspektiv som tecknats av Ulf P. Lundgren, när han formulerar sitt forskningsprograms vidare utveckling på väg mot en läroplansteori, och där frågor om hur ramarna konstrueras i en historisk process kommit att bli en central del i perspektivet. Med exempel visas hur tid och rum fick en allt tydligare inramning och hur ändrade styrningsprinciper kom till uttryck i lärarutbildningens innehåll och utformning. Också begrepp från andra teoretiska perspektiv har brukats i syfte att åskådliggöra förändringsprocesser och ge en bild av utbildningens innehåll och traditionsbärare.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar