Organisations- och läroplansperspektiv: Organisations- och läroplansperspektiv

##submission.downloads##

Författare

  • Bengt Abrahamsson
  • Gunnar Berg
  • Erik Wallin

Abstract

I artikeln argumenteras för att de inom svensk forskning utveck-lade organisatoriska eller institutionella respektive läroplansteoretiska perspektiven kan befrukta varandra. En rimlig sammanbindningspunkt mellan perspektiven är begreppet institution i bemärkelsen intressebaserad värdebas. Ett organisationsper-spektiv på skolan kan öppna för en vidare förståelse av skolans inre verksamhet. Däremot erbjuder detta perspektiv inte särskilt nyanserade begreppsapparater för att blottlägga de värdebaser som utgör fundamentet för skolorganisationens exis-tens. Sådana finns däremot att hämta i det ramfaktorbaserade läroplansteoretiska perspektivet. Styrkan i detta perspektiv är att det fångar in dessa institutionaliserade värdebaser (uttryckta som läroplanskoder) medan svagheten är att det bristfälligt belyser skolans inre processer. Det ena perspektivet kan därmed ta vid där det andra är otillräckligt, den organisationsteoretiska forskningen kan ta hjälp av den ramfak-torbaserade läroplansforskningens begreppsapparat för att i en djupare mening skärskåda skolorganisationens grundläggande intressen eller värdebaser.

Denna ansats inom läroplansforskningen kan å sin sida ta hjälp av begrepp hämtade från organisationsperspektivet i anslutning till att skolorganisationers inre logik foku-seras.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar