Examensarbetet: Ett bidrag till vetenskaplighet i lärarutbildningen?

Författare

  • Kerstin Bergqvist

Abstract

I artikeln belyses frågor som rör lärarutbildningens traditioner och examensarbetets betydelse som bidrag till ett vetenskapligt sammanhang i lärarut-bildningen. Det hävdas att utbildningens sammanhang är centralt för studenters inriktning i studier och lärande. Data från ett projekt, där examensarbetet i grundskollärarprogrammet i Linköping studerats, används för att underbygga och illustrera resonemang om lärarutbildningens vetenskaplighet. Examensarbetet introducerar någonting obekant och skapar för många en osäkerhet i ett studiesam-manhang som uppfattas som i hög grad reglerat och styrt. Studenter oroas av valfriheten och den erbjudna självständigheten men tycker också att de lärt sig något nytt, bland annat hur man skriver en uppsats på ett formellt korrekt sätt. I materialet förekommer också studenter som ger uttryck för ett mer kvalificerat lärande. Det handlar då till exempel om vad studenterna kallar ett annat sätt att tänka och en förändrad syn på kunskap och lärande som något man måste ta ställning till inom sig själv. Detta kan ses som uttryck för att examensarbetet gett upphov till situationer som för enskilda individer inneburit nya perspektiv och erfarenheter. Examensar-betet har bidragit till ett sammanhang som inbjuder till problematisering och kritisk analys, något som studenter och lärarutbildare i sin tur medverkat till att skapa. En utbildning på vetenskaplig grund bör genomsyras av förhållningssätt och inslag som stimulerar till nya och olika sätt att se och tänka och som uppmuntrar en nyfiken, frågande och analytisk hållning. Studien visar att examensarbetet kan utgöra ett sådant inslag.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar