Vart är pedagogikforskningen på väg? Ämnesområden och forskningsmönster i svenska doktorsavhandlingar under en femårsperiod

Författare

  • Harald Eklund

Abstract

Artikeln har som utgångspunkt en studie av svenska avhandlingar i pedagogik och omfattat samtliga de 165 avhandlingar i ämnet som framlagts under åren 1993–97. De problemområden som särskilt uppmärksammats har varit (i) hur doktorander i sina avhandlingsarbeten valt ämnesområde och (ii) vilka forsknings-mönster som i dessa arbeten varit de dominerande. I det förra fallet har intresset speciellt gällt vilken plats de undervisningsmetodiskt inriktade avhandlingarna haft i relation till andra arbeten. Vissa kompletterande data vad gäller valet av datain-samlingsinstrument och formerna för tillförlitlighets- och generaliserbarhetskon-troller har också presenterats. I anslutning till resultatredovisningarna diskuteras vilka praktiskt-tidsekonomiska och mer idémässiga överväganden som kan ha bildat grunden för val av ämne och design. Rapporten avslutas med en diskussion av tänkbara, alternativa färdriktningar för den svenska pedagogikforskningen bland annat utifrån en genomgång av aktuella facktidskrifter från åren efter 1995.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar