Skolinspektion i England och Sverige: Hjälp till självhjälp eller självstyrning med betslet i munnen?

Authors

  • Rolf Lander
  • Kjell Granström

Abstract

Skolinspektion kan vara ett redskap för styrning, det vill säga maktutövning i något syfte. I denna studie beskrivs den engelska inspektionsmo-dellen (OFSTED) samt tre svenska kommunala inspektioner. De svenska och engelska fallen styrs med delvis olika ideologiska syften. Det senare visar sig bland annat i de skrivna rapporterna. De engelska kännetecknas av ett obejektivistiskt ethos med stor distans till skolans personal. I två svenska kommuner har rapporteringen ett resone-rande respektive didaktiskt ethos, som är känsligare för den publik man vänder sig till och mera personlig i sitt tilltal. I det tredje svenska fallet är rapporteringen objektivistisk, men till skillnad från OFSTED, döljs inte ideologin bakom objektivis-men, utan är framhävd i kriterierna. En annan skillnad är att de engelska inspek-törerna betonar ämnesstudier och traditionell kunskapsförmedling medan de sven-ska lyfter fram samarbete och tematiska studier.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2013-07-09

Issue

Section

Articles