De målrelaterade gymnasiebetygens prognosförmåga

Författare

  • Christina Cliffordson

Abstract

Det målrelaterade betygssystemets användbarhet vid urval är en högaktuell och mycket omdiskuterad fråga. Ett sådant betygssystems förmåga i dessa sammanhang har ifrågasatts. Ännu finns dock inga studier publicerade där de målrelaterade betygens prognosförmåga har undersökts. Det huvudsakliga syftet med föreliggande studie är att göra detta genom att jämföra de norm och målrelaterade betygens prognosförmåga med varandra och med högskoleprovets. Analyserna baseras på samtliga individer födda 1974–83, som har avgått från gymnasieskolans tekniska eller naturvetenskapliga linjer/program. Prognosförmågan undersöks genom så kallad »missingdatamodellering» av regressionsmodeller med studieresultat inom civilingenjörsutbildningarna som kriterievariabel och betyg och högskoleprovpoäng som prognosvariabler. Resultaten ger graden av samband mellan betyg respektive högskoleprov och studieresultat som gäller om samtliga presumtiva sökande antagits till utbildning. Korrelationen för målrelaterade betyg är något högre än korrelationen för normrelaterade betyg. Sambanden mellan studieresultat och högskoleprovpoäng är däremot betydligt lägre. Således visar resultaten att misstron mot de målrelaterade betygens prognosförmåga är oberättigad.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar