»Det är ju ett annat jobb»: Läraryrkets avgränsningar och lärarens socialpedagogiska ansvar

Författare

  • Sven Persson
  • Ingegerd Tallberg Broman

Abstract

I denna artikel diskuteras läraruppdragets fokus och avgränsningar i förhållande till familjen utifrån ett historiskt och nutida perspektiv. Det senare speglas i styrdokument, utredningar och i de bilder som yrkesverksamma förskollärare, grundskollärare och lärarstudenter ger av sitt yrke. Osäkerhet kring den professionella identiteten framkommer, liksom olika strategier att hantera detta. Det utvidgade uppdraget, som innefattar både ett större helhetsansvar för barndomen och att möjliggöra en ökad delaktighet för föräldrarna i skolan, innebär komplicerade gränsdragningar. Utifrån problemfyllda barndoms och föräldradiskurser beskriver grundskollärare och förskollärare ett uppdrag med individualpsykologiska mål och en kompensatorisk hållning gentemot föräldrar. De lärarstuderande uppvisar ambivalent hållning till de upplevda yrkesförändringarna mot socialpedagogiskt arbete och mångsyssleri, men lyfter »trygghet» som förskolans och grundskolans viktigaste funktion.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar