Det talade språket i ett longitudinellt perspektiv

Författare

  • Kjell Härnqvist

Abstract

Inom projektet Långtidseffekter av utbildning (LING) gjordes under 1982 en serie personliga intervjuer med cirka 500 personer födda 1948 som 1961 hade deltagit i det så kallade individualstatistikprojektets insamling av basdata i Årskurs 6. Denna artikel sammanfattar resultaten från en analys av ordförrådet hos de intervjuade relaterat till ett antal bakgrundsuppgifter från 13 års ålder och framåt. En detaljerad redovisning publiceras i tidskriften Computers and the Humanities (maj 2003). Den studerar skillnader mellan män och kvinnor, mellan lägre och högre socialgrupper och mellan lägre och högre utbildningsgrupper. De mest intressanta fynden avser sambandet mellan språklig nivå vid 13 och 32 års ålder och användningen av olika ordklasser i intervjun vid 34 års ålder.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar