Differentiering, specialpedagogik och likvärdighet: En longitudniell studie av skolkarriärer bland elever i svårigheter
Abstract
Den här studien har genomförts på ett riksrepresentativt urval av cirka 8 000 elever ur årskullen 1982. Eleverna har följts longitudinellt genom grundskolan och under sin tid i gymnasieskolan, varvid fokus speciellt riktas på elever som varit föremål för specialpedagogiskt stöd under grundskoletiden. Syftet är att studera om och på vilka sätt skolkarriärer och villkor för lärande skiljer sig för dessa elever jämförda med elever som inte bedömts vara i behov av sådant stöd.Omfattning av specialpedagogiskt stöd relateras såväl till elevers betyg och självvärderingar som till skolans differentiering som konsekvens av krav och förväntningar. Resultaten visar på stora likheter mellan specialundervisningen i grundskolan och undervisningen på Individuella program i gymnasieskolan. Det är i stor utsträckning samma elever som finns i båda dessa undervisningsmiljöer, eftersom deras reella möjligheter att välja gymnasieprogram är begränsade. Konsekvenser av detta diskuteras både i perspektivet av elevers utbildningskarriärer och identitetsutveckling och av skolans behov av differentiering.Statistik
Laddar statistik...
Publicerad
2013-07-09
Nummer
Sektion
Artiklar