Utbildningsforskning och utbildningsreformer

Författare

  • Ulf P. Lundgren

Abstract

I artikeln försöker jag kortfattat beskriva min uppfattning om hur pedagogik har utvecklats som vetenskap under nittonhundratalet. Beskrivningen utgår från ett utbildningspolitiskt beslut, det vill säga relationen mellan pedagogisk forskning och utbildningsplanering och politiskt beslutsfattande. Det är framför allt två perioder med skiftande relationer mellan forskning och politik jag vill fokusera. Den första perioden är knuten till forskning i samband med efterkrigstidens skolreformer med etablerandet av grundskolan och gymnasieskolan. Forskningen stod här inför väl avgränsade frågeställningar vilka det fanns metoder att besvara. Den andra perioden är knuten till rekonstruktionen av utbildningsväsendet under seklets slut, där efterfrågan på kunskap för planering och beslut kom att ha en inriktning mot att förklara konsekvenser av möjliga planerings och beslutsalternativ samtidigt som forskningen till delar fjärmat sig från policyinriktade studier. Nittiotalets omfattande skolreformer har föga belysts av forskare inom pedagogik.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar