Sociala och språkliga gränsdragningar bland elever i en mångkulturell skola

Författare

  • Ann-Carita Evaldsson

Abstract

Den här studien utforskar hur etnisk och språklig mångfald organiseras i vardaglig interaktion bland mellanstadieelever på en skola. Cirka 2/3 av eleverna är födda utomlands (30% i Libanon och Irak; 30% i Chile; 4% i Bosnien och Finland). Studien lyfter fram det intrikata samspel som finns mellan (i) hur skolan organiserar elever utifrån språklig kompetens i svenska (som andra språk) och modersmål, (här: spanska) och (ii) hur eleverna själva (om)formar språkliga gemenskaper under skoltid. En detaljanalys av vardaglig interaktion i två kamrat-grupper visar att eleverna deltar i flerspråkigt samspel (kodväxling, språköverskri-dande, skämtande), etablerar sociala relationer och förbindelser mellan olika språk (här: svenska och spanska) och kulturella erfarenheter. Elevernas flerspråkiga samspel både responderar på och utmanar skolans sociala organisation och enspråkiga norm. Studien visar att eleverna genom att delta i flerspråkigt samspel motverkar det utanförskap som skolan delvis iscensätter genom att färdigheter i svenska premieras på bekostnad av språklig mångfald.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar