Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete

Författare

  • Birgit Lehndahls Rosendahl
  • Karin Rönnerman

Abstract

Handledning av yrkesverksamma med inriktning mot ett ökat professionellt yrkeskunnande är idag ett allt vanligare inslag i arbetslivet. Inom vissa yrkesgrupper, t ex vård och behandling, ses handledning som en förutsättning för en yrkesmässig utveckling. Inom andra yrkesgrupper, t ex lärare inom förskola och skola, är handledning ett tämligen nytt inslag där form och innehåll fortfarande är under utveckling. I denna artikel diskuteras denna senare form som vi kallar handledning för pedagogiskt yrkesverksamma och som syftar till verksamhetsutveckling. Det vi särskilt fokuserar är handledningens aktörer och de förväntningar dessa har på sig själva, på varandra och på handledningen. Dessa förväntningar är sällan uttalade men finns implicit i mötet och påverkar detta. Vi menar det vara angeläget att uppmärksamma och problematisera såväl föreställningar som förväntningar i dessa sammanhang för att kunna förstå och diskutera handledningens potential för skolutveckling.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-11-04

Nummer

Sektion

Artiklar