Arbetsplatslärandets janusansikte

Författare

  • Per-Erik Ellström

Abstract

Utgångspunkten för denna artikel är att synen på arbetsplatslärande utmärks av en dubbelhet. I metaforiska termer kan man tala om arbetsplatslärandets två ansikten, dess Janusansikte. Å ena sidan finns föreställningen om lärande som reproduktion av kunskaper, värderingar etcetera inom ramen för en förhärskande ordning. Å andra sidan finns en stark tilltro till ett utvecklingsinriktat lärande som motor för att skapa det både effektiva och utvecklande arbetet. Syftet är att närmare undersöka denna tes om arbetsplatslärandets dubbelhet, först genom att närmare precisera innebörden av begreppet lärande som det används här, och särskilt distinktionen mellan ett reproduktivt och ett utvecklingsinriktat lärande. Därefter förs ett resonemang om de underliggande verksamhets och lärandelogiker som antas vara styrande för utformningen av verksamheten i en organisation, och som därmed även har betydelse för de möjligheter till lärande som verksamheten erbjuder.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-11-03

Nummer

Sektion

Artiklar