Kollektivt lärande i team: Om utveckling av kollektiv handlingsrationalitet

Författare

  • Otto Granberg
  • Jon Ohlsson

Abstract

I denna artikel diskuteras kollektivt lärande i team från ett organisationspedagogiskt perspektiv. Med detta perspektiv uppmärksammas hur medarbetare i team organiserar samarbete i ständigt pågående processer och vad detta innebär med avseende på teamets kollektiva lärande. Kollektivt lärande förutsätter de interaktiva och kommunikativa handlingar genom vilka medlemmar i ett team identifierar och skapar förståelse av teamets uppgifter och utvecklar handlingsalternativ för hur de ska utföras. I artikeln behandlas empiriska exempel från studier av team som uppvisar olika nivåer av handlingskoordination. Gemensamt bakåt och framåtriktade reflekterande samtal beskrivs som kritiska steg i teamets kollektiva lärandeprocess. Den framåtriktade gemensamma reflektionen möjliggör ett aktivt formande av beredskap att hantera framtida händelser eller problem. På så sätt skapas möjligheter till positiv synergi, genom att den kollektiva kompetensen görs gemensam i den ständigt pågående kommunikativa processen om hur uppgifterna ska utföras. Detta genererar gemensam förståelse av uppgifter vilket innebär en kvalitativt förhöjd handlingskoordination och därmed en ökad kollektiv handlingsrationalitet. Denna handlingsrationalitet kan komma i konflikt med ledningens planer, till exempel när teamet handlar i enlighet med sin tolkning och förståelse av ledningens intentioner, vilket inte behöver stämma överens med ledningens budget, mål och planer för verksamheten. Det finns därför skäl att kritisera det harmonitänkande och de ofta förenklade dialogmodeller som utmärker teoribildning om »den lärande organisationen». Snarare tycks oliktänkande och konflikt utgöra pådrivande krafter för processer och lärande i organisationer.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-11-03

Nummer

Sektion

Artiklar