Potentialer för lärande i processoperatörsarbete: Ett kontextuellt perspektiv

Författare

  • Maria Gustavsson

Abstract

I denna artikel är syftet att diskutera vilka potentialer för lärande som finns i processoperatörers arbete. Termen lärpotential används för att beteckna operatörers möjligheter till lärande i dagligt arbete. De teoretiska utgångspunkterna i det som här kallas ett kontextuellt perspektiv på lärande är baserade på teorin om situerat lärande och verksamhetsteori. Det empiriska material som diskuteras är en studie av processoperatörers lärande och arbete i fyra olika skiftlag inom ett pappersbruk. Två övergripande slutsatser lyfts fram. Den första slutsatsen är att operatörsarbetet domineras av ett återskapande lärande. Lärandet handlar om att bemästra arbetet, till exempel att bli bättre på det man redan gör, säkerställa en någorlunda stabil produktionsprocess och lösa dagliga problem i arbetet. Samtidigt finns det potentialer för ett mer utvecklingsinriktat lärande, men lokalt och adhocbetonat i skiftlagen. En andra slutsats är att operatörernas lust och vilja är en viktig förutsättning för att de lärpotentialer som finns ska komma att användas i skiftlagen.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-11-03

Nummer

Sektion

Artiklar