En pedagogisk situation i förändring: Arbetet och den nya ohälsan

Författare

  • Lars Karlsson

Abstract

Den ständigt ökande förändringstakten i det framväxande informations och kommunikationspräglade så kallade kunskapssamhället, har medfört stora förändringar i villkoren för såväl arbete som arbetslivsrelaterat lärande. Detta medför att den arbetslivsinriktade pedagogiska forskningen och det handlingsinriktade pedagogiska utvecklingsarbetet ställs inför delvis helt nya utmaningar och uppgifter. Det verkar som att vi närmar oss de mänskliga gränserna för hur mycket av kontinuerlig och accelererande förändring och komplexitet vi kan klara av. Den relativt ökande förekomsten av sjukskrivningar och av fenomen som utbrändhet och annan psykisk ohälsa kan ses som uttryck för att dessa gränser redan till och med har överskridits och att kraven för många har blivit ogörliga att handskas med. Det tillhör den arbetslivsinriktade pedagogiska forskningens särskilda utmaningar att bidra till utvecklandet av väl avvägda lärande och kompetensutvecklingsstrategier, för att stärka individernas förmåga, att positivt handskas med alltmer komplexa sammanhang som är i ständig och accelererande förändring.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-11-03

Nummer

Sektion

Artiklar