Nätbaserade utvecklingsdialoger
Abstract
I fem regioner i Sverige samlas elever med hörselnedsättning i hörselskolor där en kommun står som värd för elever från flera kommuner. Dessa geografiskt utspridda praktiker är beroende av hörselteknisk utrustning, vilket till viss del bidragit till ett specifikt och envägsbaserat kommunikationsmönster i klassrummet. För att bedriva skolutveckling i samverkan mellan dessa skolor startades ett nationellt projekt som planerades med en aktionsforskningsinriktad ansats. Olika förändringsförsök genomfördes och kommunicerades mellan skolorna i fysiska och nätbaserade möten. Syftet med denna artikel är att belysa den kommunikation som utvecklades via nätet när en skolutvecklingsgrupp skriftligt utbytte erfarenheter gällande klassrumsbaserade förändringsförsök. Resultat visar att alla deltagare var aktiva på olika sätt och att det relationella och det professionella utbytet varit ömsesidigt beroende av varandra. De inledande inläggen visade på låg grad av mottagarmedvetenhet som dock utvecklades över tid. Som redskap för denna praxisgemenskap har skrivandet synliggjort en potential för lärande och utveckling där tid, motivation, mottagarkompetens och stödstrukturer har påverkat utfallet .Statistik
Laddar statistik...
Publicerad
2011-11-03
Nummer
Sektion
Artiklar