Förändringar i pedagogikundervisningens innehåll under 1900-talets slut

Författare

  • Stefan Sellbjer

Abstract

Syftet med denna artikel är att utifrån pedagogisk kurslitteratur ge ett bidrag till förståelse av innehållsliga förändringar inom disciplinen pedagogik. Undersökningen omfattar sex svenska universitet under perioden 1975–2000. Litteraturen bestäms genom fyra olika metoder; sortering av ord efter titlar och identifiering av mest använd litteratur samt två innehållsliga kategoriseringar utifrån Dahllöfs »Pedagogiska hus», och en version av en modell presenterad i HSFR:s utvärdering. Analysen visar på en tydlig fokusförskjutning från kvantitet till kvalitet vad gäller såväl metod, människosyn som vetenskapsteoretiska utgångspunkter. En annan förändring rör psykologins kraftiga nedgång, liksom sociologins uppgång. I artikeln argumenteras för att disciplinen pedagogik befinner sig i ett tillstånd av tilltagande identitetslöshet alternativt diversifiering. Exempelvis minskar antalet texter som ingår i en »pedagogisk kanon» samtidigt som andelen metodologisk litteratur ökar. Marxistiska texter kulminerar 1980 och är betydligt fler än texter med anknytning till ramfaktorer, fenomenografi, didaktik. Avslutningsvis görs en kort utvikning kring huruvida pedagogiken befinner sig i ett flerparadigmatiskt tillstånd.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-11-03

Nummer

Sektion

Artiklar