Monokulturella studier av multikulturella elever: Att mäta och förklara skolresultat

Författare

  • Elisabeth Elmeroth

Abstract

I denna artikel diskuteras den teoretiska grunden för utvärdering av undervisningen av elever med utländsk bakgrund. De särskilda ämnen som riktar sig till dessa elever är svenska som andraspråk och modersmål. I den nationella utvärderingen NU 03 fanns ämnet svenska som andraspråk med för första gången. En rad omständigheter ledde till att resultaten endast redovisades mycket summariskt och att en del av rapporteringen i stället inriktades mot elever med utländsk bakgrund. Den viktigaste orsaken till detta var att den grupp som borde ha ingått i utvärderingen av svenska som andraspråk var omöjlig att avgränsa på ett reliabelt sätt. I utvärderingen fanns emellertid möjligheter att studera samvariation mellan bakgrundsvariabler och olika resultat för elever med utländsk bakgrund. I artikeln diskuteras teoretiska antaganden runt ämnet svenska som andraspråk. En tentativ modell, som skulle kunna utgöra utgångspunkt för konstruktion av instrument för språkutvecklingsbedömning presenteras. Vidare problematiseras de bakgrundsvariabler som används vid försök att förklara elevernas skolresultat

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-11-03

Nummer

Sektion

Artiklar