Att forska om lärande i konst

Författare

  • Ann-Mari Edström

Abstract

Syftet med den här artikeln är att ur ett pedagogiskt perspektiv diskutera några möjliga ingångar till forskning om dagens lärande i konst. Uppfattningen om vad en konstnärs arbete innebär påverkar vår förståelse av vad lärande i konst innebär. Lika betydelsefull är den innebörd som ges lärande. I den första delen av artikeln presenteras och diskuteras tre sätt att se på en konstnärs arbete utifrån synen på konstnären som (i) hantverkare, som (ii) geni samt som (iii) utforskare. I den andra delen av artikeln relateras tre perspektiv på lärande, (i) ett kognitivt, (ii) ett sociokulturellt och (iii) ett fenomenografiskt, till de sätt att se på en konstnärs arbete som presenterats. De olika perspektivens relation till sätten att se på en konstnärs arbete analyseras och diskuteras. Den avslutande diskussionen fokuseras på möjligheter till forskning om lärande i konst i förhållande till samtida konstutbildning. Fenomenografins relationella kunskapssyn framhålls som ett fruktbart alternativ till en konstruktivistisk syn på kunskap.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2011-11-03

Nummer

Sektion

Artiklar