Bedömning och betygssättning av elever med utvecklingsstörning : attityder och erfarenheter från pedagogers perspektiv

Författare

  • Jens Ineland Umeå universitet, Pedagogiska institutionen
  • Eva Silfver Umeå universitet, Pedagogiska institutionen

Abstract

Den nya skollagen som trädde i kraft 2010 stipulerar att elever med utvecklingsstörning ska bedömas och, om vårdnadshavare så önskar, betygssättas. Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera attityder och erfarenheter bland pedagogisk personal inom grund- och grundsärskola kring bedömning och betygssättning av elever med utvecklingsstörning. Informanterna kom från fem olika kommuner. Resultatet baseras på 115 lärare och pedagogers svar på två enkätfrågor – en öppen och en standardiserad. Den kvalitativa frågan visade på utmaningar med betygssättning, vilka associerades till elevgruppens förutsättningar, rollen som lärare och pedagog samt till policy (betygskriterier, läroplaner). Den standardiserade frågan visade att betygsättning har relativt svagt stöd bland lärare och pedagoger. Resultaten pekar på kluvenheten mellan olika logiker och att denna kluvenhet reflekterar en mer övergripande imitations- och autenticitetsproblematik i hanteringen av personer med utvecklingsstörning.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2018-10-18

Nummer

Sektion

Artiklar