För och mot könskvoteringen till förskollärarutbildningen: Argument i tidskriften Förskolan 1970-1981

Författare

  • Maria Hedlin Linnéuniversitetet, Institutionen för utbildningsvetenskap

Abstract

I den här studien undersöks de diskussioner som fördes i den fackliga tidskriften Förskolan för och mot det kvoteringsförfarande som användes för att ge fördelar till manliga sökanden till den svenska förskollärarutbildningen 1971-1980. Forskningsfrågorna är följande: Vilka argument anfördes i diskussionerna? På vilket sätt kan dessa argument sägas utmana eller reproducera den ojämlika relationen mellan kvinnor och män? Tidskriften i sin helhet har granskats och analyserats med avseende på argument oavsett om uttalandet kommer från förbundsledningen, en insändarskribent, någon som intervjuas i ett reportage. Argumenten för kvoteringsförfarandet är: För att uppnå högre värden, Kompensation för mäns frånvaro samt Män är bättre förskollärare än kvinnor. Argumenten mot förfarandet är: Könskvoteringen befäster förlegat tänkande och Män och kvinnor ska komma in på lika villkor. Endast ett
av samtliga argument utmanar den ojämlika relationen mellan kvinnor och män. Det är: Män och kvinnor ska komma in på lika villkor, vilket innebär att en kvinnlig kvalificerad sökande inte ska behöva stå tillbaka för en mindre kvalificerad man.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2018-10-18

Nummer

Sektion

Artiklar