Vad utgör viktig lärarkunskap?
En studie av legitimerande kunskaper inom ett svenskt lärarprogram
Nyckelord:
kunskapsformer, kursmål, lärarutbildning, lärarkunskap, taxonomiAbstract
Artikeln redovisar resultat från en studie vars syfte är att bidra med kunskap om vad som utgör reglerande diskurser om lärarkunskap. Studien söker svar på frågan vad för slags kunskaper som legitimeras och utelämnas vid en svensk lärarutbildning? För studien har ett svenskt lärarprogram valts ut där analysen omfattar samtliga kursmål som ingår i kursplaner inom valt lärarprogram. Studien utgår dels från kritiskt diskursanalytiskt ramverk som sätter fokus på hur lärarkunskap legitimeras diskursivt, dels från Anderson och Krathwohls utökade taxonomi om kunskapens olika former inom akademisk och yrkesprofessionell utbildning. Resultatet visar att det är framförallt kursmål som relaterar till diskursiva representationer av att förstå, tillämpa och värdera procedurkunskap som legitimeras som lärarkunskap. Fakta- och begreppskunskaper och metakognitiva kunskaper legitimeras inte alls i samma omfattning. Den kognitiva process som särskilt utelämnas i kursmålen relaterar till att skapa och i synnerhet till fakta- och begreppskunskap samt metakognitiv kunskap. Legitimering att kunna skapa hanteras främst inom procedurkunskap. Studien väcker frågor om lärarutbildningens behov av att uppmärksamma de högre kognitiva processernas betydelse för lärares kunskap.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Patric Sahlén, Eva Svärdemo Åberg, Eva Edman Ståhlbrandt
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.