Vardagliga skolsituationer, en källa för kraftfull rättighetsundervisning

En didaktisk modell för lärares arbete med mänskliga rättigheter

Författare

  • Lisa Isenström Institutionen för pedagogiska studier

Nyckelord:

barns rättigheter, mänskliga rättigheter, utbildning, undervisning, didaktik

Abstract

Undervisning om mänskliga rättigheter i skolan är ett komplext område som lärare kan känna sig osäkra för hur de ska ta sig an. Då mänskliga rättigheter blir allt mer ifrågasatta och utmanade på samhällets alla nivåer blir den här undervisningen alltmer angelägen. I den här artikeln använder jag kunskaperna från tidigare studier inom området tillsammans med teoretiska begrepp så som medföljande lärande och inbäddad undervisning. Syftet är att utveckla en didaktisk modell som kan stötta lärare att använda vardagliga skolsituationer till planerad och reflekterad rättighetsundervisning. I både svenska och internationella styrdokument uttrycks att lärare har ansvar för att skapa möjlighet för elevers lärande av kunskaper om mänskliga rättigheter samt lärande av rättighetsgrundade värderingar, attityder och beteenden. Därför behöver rättighetsundervisningen inkludera undervisning om mänskliga rättigheter. Genomföras genom rättigheter, där eleverna får erfara och träna på att utöva och respektera mänskliga rättigheter samt rättighets relaterade förmågor. Undervisningen ska också stödja eleverna att utveckla rättighetsgrundade värderingar och beteenden för en handlingskapacitet. De här aspekterna kompletterar varandra och ingen kan uteslutas eller ges enskilt. Med omfattande exempel visar jag hur den didaktiska modellen kan användas i lärares arbete för att väva samman om, genom och för mänskliga rättigheter till en kraftfull och hållbar rättighetsundervisning.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2024-04-10

Nummer

Sektion

Artiklar