Dags att byta perspektiv om lärarbristen
− från probleminriktade till förståelseinriktade analyser utifrån exemplet grundlärare F−6
Nyckelord:
förståelseinriktade analyser, lärarbrist, probleminriktade analyser, Sverige, wicked problemAbstract
Bristen på behöriga lärare har det senaste decenniet varit ett allvarligt samhällsproblem. Orsakerna till den uppkomna bristsituationen beskrivs på olika sätt beroende på avsändare. Detsamma gäller lösningsförslagen. Att balansera utbildningsvolym mot arbetsmarknadens efterfrågan av arbetskraft är i sig ett komplext problem omfattande olika parametrar. Den här artikeln har, med utgångspunkt i Arbetskraftsbarometern under de senaste 50 åren, granskat kontinuitet och variationer vad avser tillgång och brist på lärare i F-6, samt troliga samband mellan olika skol-, policy och lärarutbildningsreformer. Genom ”wicked problem-teorin” har det empiriska resultatet kunnat analyseras och förstås fram för allt i relation till de underliggande processerna i problembilden. I relation till de många reformerna tycks fluktuationerna återkomma och accentueras med tydliga samband till just reformer. Utifrån resultaten ställer vi oss frågan huruvida utredare och beslutsfattare av de olika reformerna beaktat konsekvenserna av lärarrekryteringen. Resultatet visar därtill att lärarbrist är ett sammansatt problem och att enskilda insatser inte löser problemet. Vi föreslår ett perspektivskifte i frågan från problem- till ett förståinriktade analyser med samordnade insatser av alla aktörer.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Tomas Berglund, Lena Boström, Bostedt Göran
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.