Från bildning till kvalitet? Om diskursiva förskjutningar i svenskt läroplansarbete

Författare

  • Andreas Nordin

Abstract

Mot bakgrund av pågående arbete med att ta fram en ny läroplan för grundskolan syftar föreliggande text till att lyfta fram och problematisera grund-läggande frågeställningar kring skolans styrning och innehåll utifrån ett kritiskt dis-kursteoretiskt perspektiv. Detta görs utifrån en jämförande läsning av Läroplans-kommitténs betänkande Skola för bildning, som låg till grund för Lpo 94, och »Ut-redningen om mål och uppföljning i grundskolans» betänkande Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan som får en jämförbar roll inför framtagandet av en ny läroplan för den obligatoriska skolan. Läsningen visar på en rad olika skillnader i de bärande tankegångarna mellan betänkandena. Samtidigt som Tydliga mål och kun-skapskrav syftar till att stärka den målstyrda skolan finns också en uttalad ambition att stärka statens kontroll över skolans pedagogiska arbete. I artikeln argumenteras för att den sammansatta hållning gällande skolans styrning som »Utredningen om mål och uppföljning i grundskolan» presenterar, försvårar det kunskapsbildande arbete som tidigare tjänat som pedagogiskt ideal liksom det också bidrar till ökad dränering av läraryrkets legitimitet.»

Statistik

Laddar statistik...

Författarbiografi

Andreas Nordin

Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap,Linnéuniversitetet Växjö

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar