Lärarprofessionalism på glid. Performativ förskjutning av statlig och lärarfacklig utbildningspolicy
Abstract
Denna artikel fokuserar på en diskursiv förskjutning av begreppet lärarprofessionalism, en förskjutning som inträffade i statliga policydokument i slutet av 1980-talet, i samband med avregleringen och decentraliseringen av utbildningssystemet. Syftet artikeln är att utifrån ett kritiskt policysociologiskt perspektiv (Stephen Ball) analysera talet om den professionella läraren och den professionalism som kommer till uttryck i detta tal. Det empiriska materialet omfattar texter där policyaktörerna är staten (genom direktiv, utredningar och propositioner) och Lärarförbundet. Jag har också valt att studera policytexter under två olika tidsperioder, 1995–2000 samt 2007–2008. Resultatet visar att talet från de båda policyaktörerna har förskjutits mellan de båda perioderna. Lärarna idag styrs utifrån yttre styrningsteknologier och en utökad performativitet som påverkar lärarnas arbete och uttryckta professionalitet. Trots talet om lärarprofessionalism har lärarna inte har möjlighet att vara professionella.Statistik
Laddar statistik...
Publicerad
2013-07-09
Nummer
Sektion
Artiklar