Framtidsvägen. Vägen till vilken framtid för eleverna på gymnasieskolans yrkesprogram?

Författare

  • Mattias Nylund

Abstract

Den 13 maj 2009 lämnade regeringen över proposition 2008/09: 199 till riksdagen. Propositionen innehåller förslag till de mest omfattande och genomgripande förändringarna av gymnasieskolan sedan 90-talets gymnasiereform. Som underlag för propositionen ligger gymnasieutredningen Framtidsvägen – en reformerad gymnasieskola, vilken fick i uppdrag att föreslå en ny struktur för gymnasieskolan. Propositionen följer på de flesta punkter de förslag som presenterades i utredningen, och det är denna utredning som analyseras i föreliggande artikel. I artikeln riktas intresset mot utredningens förslag avseende den innehållsliga utformningen av de framtida yrkesprogrammen. De teoretiska utgångspunkterna hämtas från läroplansteoretisk forskning, framförallt från Englund (2005) och Carr och Hartnett (1996), där den historiska spänningen mellan skolans sociala-medborgerliga uppdrag och dess ekonomiska-arbetsmarknadsstyrda uppdrag fokuseras. Utredningens förslag till framtida yrkesprogram diskuteras mot bakgrund av vilket framtida samhälle, liksom vilken roll i detta samhälle, eleverna förbereds för. Avslutningsvis diskuteras vilken gymnasieskolans huvudsakliga samhälleliga funktion blir med utredningens förslag.

Statistik

Laddar statistik...

Författarbiografi

Mattias Nylund

Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap,Örebro universitet

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar