Polisens medborgardialog i sociala medier – en studie av retoriskt medborgarskap på myndighetens Facebook och Instagram
Abstract
Polisen hör till de myndigheter som har gjort stora satsningar på att synliggöra sitt arbete via sociala medier. Genom närvaron i sociala medier vill man uttryckligen ”öka dialogen med allmänheten genom att vara synliga och tillgängliga där många människor är” (Polisen 2021). Tidigare internationell forskning (t.ex. Grimmelikhuijsen & Meijer 2015; Crump 2011) visar att rättsvårdande myndigheter huvudsakligen använder sociala medier monologiskt. Man ger information snarare än använder sociala medier för att föra en medborgardialog i frågor om till exempel brottsförebyggande åtgärder.
Föredraget redogör för resultaten av en studie av medborgardialog på den svenska Polisens nationella Facebook och Instagram (Skoglund & Goodwin u.u.).[1] Studien har genomförts inom den tvärvetenskapliga kunskapsmiljön En ifrågasatt demokrati, där forskare och praktiker samverkar för att belysa frågor om t.ex. medborgares yttrandefrihet i förhållande till maktbärande institutioner. Syftet är att kartlägga och diskutera vilket retoriskt medborgarskap (se t.ex. Kock & Villadsen; Seljeseth 2021) som framträder i kommentarsfälten på Polisens medieplattformar. Retoriskt medborgarskap ska här förstås ”som en roll vi kan inta eller få oss tilldelad i relation till myndigheterna genom det sätt myndigheter bemöter oss på” (Seljeseth 2020:32, min översättning).
[1] Polisen skrivs med stort P eftersom det är namnet på myndigheten som åsyftas här, dvs. inte polisen som yrkeskår eller polisen på regional nivå.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Astrid Skoglund
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.