Läroplaner för de yngre barnen: Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag

Författare

  • Ann-Christine Vallberg Roth

Abstract

 

 

Ett tydligt problem har aktualiserats med samordningen av den svenska förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet och skolan. Hur kan historien beträffande de yngre barnens läroplaner tydliggöras och kommuniceras? Med yngre barn avses främst förskolebarn, men också fritidshemsbarn och yngre skolbarn inkluderas, det vill säga barn mellan ett och nio år. Studien utgår från ett läroplansteoretiskt huvudperspektiv och ett vidgat läroplansbegrepp. Ett köns-didaktiskt perspektiv innefattas i teoriramen. Studieobjektet utgörs främst av läroplaner och pedagogiskt riktningsgivande texter för förskola, fritidshem och skola, som handböcker och pedagogiska planer, från mitten av 1800-talet till år 2000. Resultatet från analysen av materialet har utmynnat i läroplansmönster som kan summeras i fyra begrepp och perioder, vilka innesluter könsdidaktiska koder enligt följande: (i) »Guds läroplan» – patriarkal kod, (ii) »Det goda hemmets och hembygdens läroplan» – särartsbetonad samkod, (iii) »Folkhemmets socialpsykolo-giska läroplan» – könsneutral likhetskod, samt (iv) »Det situerade världsbarnets läroplan» – pluralistisk könskod.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar