Användningen av språk vid konstituering och uttryckande av uppfattningar av kunskapsobjekt

Författare

  • Lennart Svensson

Abstract

Denna artikel ger en bakgrund till de följande artiklarna i detta specialnummer. I artikeln behandlas den nära och problematiska relationen mellan språkanvändning och individuell kunskapsbildning. Frågan behandlas mot bakgrund av tidigare fenomenografisk forskning, särskilt en specifik del av den fenomenografiska forskningen som fokuserat på språkanvändning. Den fenomenografiska forskningsinriktningen jämförs med kognitiva och sociokulturella forskningsinriktningar, när det gäller möjlighet att belysa språkanvändning vid individuell kunskapsbildning. Forskningsresultaten visar vikten av att uppmärksamma att innebörder hos språkliga uttryck är beroende av användningssammanhang, och att detta innebär en varierande innebörd hos språkliga uttryck över sammanhang. Resultaten visar också att de specifikt sammanhangsberoende innebörderna i språkliga uttryck är centrala vid kunskapsbildning. Vidare framgår betydelsen av att skilja mellan de innebörder som uttrycks och vilka språkliga uttryck som används.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2012-02-13

Nummer

Sektion

Artiklar