Språk och diskurser i pedagogisk forskning om lärande

Författare

  • Thorsten Johansson

Abstract

I artikeln diskuteras några språkbegrepp i pedagogisk forskning. Inom sociokulturella teorier om lärande menar man sig ha ett annat språkbegrepp än inom de kognitiva teorierna. Vi ifrågasätter detta, eftersom de underliggande idéerna om språket inom sociokulturella teorier, kan sägas utgå från en syn på språket som ett system av uttryck på liknande sätt som inom de kognitiva teorierna. Vi menar också att flera teoribildningar blandar samman de språkliga uttrycken och deras innebörd, vilket leder till undersökningar av uttryck istället för deras innebörd. Man kommer därför inte heller att kunna förklara hur språket används för att begriplig- göra vår erfarenhet. I vår forskning har vi därför utvecklat ett analysinstrument för undersökningar av språkanvändning ur agentperspektiv. Instrumentet gestaltar en modell som vi menar bättre visar på hur samspelet mellan språk och konceptualise- ringar ser ut.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar