Språkanvändningens funktion vid kunskapsbildning
Abstract
Språkanvändningens funktion vid kunskapsbildning har inte be- aktats nämnvärt i forskning om lärande. Den intentionala-expressiva ansatsen be- handlar aspekter av hur språkanvändningens funktion vid kunskapsbildning konsti- tueras. Syftet med artikeln är att redogöra för och diskutera ansatsens språkliga meningsbegrepp avseende hur innebörder i språkliga uttryck och innehållet i förstå- else av kunskapsobjekt samspelar vid fördjupad kunskapsbildning. Artikeln består av fyra delar. Introduktionsavsnittet ger en kort orientering om ansatsen och bak- grunden till utvecklingen av ansatsen, därefter följer en beskrivning av ansatsen. Det tredje avsnittet utgör ett huvudavsnitt där ansatsen diskuteras avseende hur uppfatt- ningars innehåll och språklig innebörd samspelar vid utveckling av kunskap om objekt. Det avslutande avsnittet handlar om betydelsen av att uppmärksamma sam- spelet mellan språkanvändning och kunskapsbildning i undervisningssammanhang, för att på så sätt minska språklig reproduktion och främja fördjupad kunskapsbild- ning.