Samspel mellan uttryck, innebörd och uppfattning av fysikaliskt fenomen i dialoger med gymnasieelever

Författare

  • Christer Alvegård

Abstract

Språket och dess användning spelar stor roll i lärande, då innebörder i uttryck och förståelse av ett kunskapsobjekt konstitueras i relation till varandra. Inom forskningen om lärande har man dock oftast inte, utifrån den lärandes perspektiv, problematiserat relationer mellan använda uttryck, dess avsedda innebörder och uppfattningen av delar av den omgivande världen. Utgående från en alternativ ansats, den intentionella-expressiva, utvecklad inom den fenomenografiska traditionen, beskrivs samspelet mellan uttryck, innebörd och uppfattning i en dialog. Med utnyttjande av i stort sett samma dialogstruktur har samtal förts med barn och ungdomar från 6 års ålder upp till andra året på en teknisk högskola (totalt 112 elever/studenter, 59 flickor och 53 pojkar) avseende ett fysikaliskt fenomen, med syfte att undersöka detta samspel utifrån den lärandes perspektiv. I denna artikel presenteras resultat av analyser av samtal med 23 elever i gymnasiets sista årskurs, 15 flickor och 8 pojkar. Detta visar dels en bundenhet till skolans undervisning i fysik, dels stor vaghet avseende använda uttrycks innebörder och uttryckt uppfattning samt relationer mellan dessa.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2013-07-09

Nummer

Sektion

Artiklar