Den politisk-etiska potentialen hos djur-människorelationer i lärarutbildares samtal om hållbar utveckling

  • Hanna Sjögren

Abstract

För att förstå vilka gränser som utmanas och/eller förstärks i utbildning för hållbar utveckling krävs att pedagogisk teori och praktik skapar utrymme för att undersöka potentialen i relationer som inkluderar det icke-mänskliga. Utifrån fokusgruppintervjuer med lärarutbildare vid åtta svenska lärosäten lyfter jag fram exempel på relationer där det mänskliga kan förstås som en del av och i relation till det icke-mänskliga. Utifrån dessa relationer diskuterar jag politisk-etiska frågeställningar som uppkommer genom att relationerna avgränsas som de gör. Exemplen visar hur relationer mellan det mänskliga och det icke-mänskliga kan utgöra en betydelsefull utgångspunkt för att förstå vilka gränser som utmanas och/eller etableras genom utbildning för ett mer hållbart samhälle. Utifrån analyser av materialet diskuterar jag kritiskt hur de olika relationerna skapar olika verkligheter, där gränser för vad som blir betydelsefullt förhandlas. Jag visar på individualitetens och den närvarande referentens betydelse, vilken kunskap dessa relationer möjliggör samt vem eller vad som inkluderas i utbildningens arbete för att skapa en hållbar utveckling.

Metrics

Metrics laddar
Publicerad
2015-06-16
Sektion
Artiklar